Proloterapi

Proliferatif tedavi olarak da adlandırılan proloterapi, kronik kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarında kullanılan enjeksiyon bazlı bir tedavi türüdür. Tedavi, eklemin bir kısmına, örneğin eklemin iç kısmına veya bir destekleyici tendon veya ligamente, tahriş edici bir çözeltinin tekrar tekrar enjeksiyonunu içerir. Enjekte edilen solüsyon dokuda kasıtlı bir iltihabi süreç başlatır. Böylece fonksiyonel olarak zayıflamış ya da işlevini kaybetmiş dokunun kanlanması artar. Enjeksiyonun yapıldığı bölgeye çeşitli hücreler gelir ve onarım süreci başlatılır. Proloterapi ağrı kontrolünde etkili olabilen bir yöntemdir.

Kas-eklem ağrı ve zedelenmeleri için kullanılan tamamlayıcı bir tıbbi tedavi yöntemidir. Proloterapi ile zedelenmiş ya da işlevini yitirmiş eklem, kıkırdak, bağ ve tendonlara bu dokuları yeniden yapılanma ve kendi kendini tamir etme aşamasına sokacak bir sıvı karışımı enjekte edilir. Proloterapi, yaralı bir eklemin yumuşak dokusuna doğal tahriş edici enjekte edilmesi şekilde uygulanır.

Proloterapi işlem öncesi hazırlık dahil olmak üzere, toplamda 30 dakika veya daha az bir sürede tamamlanır. Lokal anestezi uygulamasından sonra etkilenen bölgelere dikkatli bir şekilde enjeksiyon yapılır. Tedaviden hemen sonra, hasta enjeksiyon yapılan bölgelere ısı paketleri tatbiki ile 10-15 dakika kadar istirahat eder. Isı uygulamasından sonra hasta evine dönebilir.

Tendon, kas ve bağ problemlerinde, diz, kalça ve parmak artritinde, dejeneratif disk hastalığında, fibromiyaljide, bazı baş ağrısı türlerinde, menisküs, tenisçi dirseği, donuk omuz, omuz sıkışması, skolyoz, morton nöroması, karpal tünel sendromu, spor yaralanmaları, burkulma ve zorlanmalarda, gevşek eklemlerde kullanılan proloterapi uygulaması sayesinde yapılan enjeksiyonların ağrıları hafifletildiği de iddia edilmektedir.

İşlemden hemen sonra uygulama bölgesinde bir miktar şişlik ve sertlik görülebilir. Pek çok kişi morarma, şişme ya da sertliğin bir hafta kadar devam etse de hastalar uygulamanın bir gün sonrasında normal gündelik aktivitelerine devam edebilmektedir.

Yapılan çalışmalarda yaşlanma ya da eklemlerin aşırı kullanımından kaynaklı kronik, ağrılı tendon sorunları için faydalı olduğu görüldü. Çalışmalarca proloterapinin tendon gücünde yüzde 40 artış sağladığı belirlendi. Klinik verilerce tendon ve bağ sorunlarında faydalı olduğu da ifade edilmektedir. Kireçlenme sorunlarında ağrıda azalma gibi durumları sağladığı da veriler arasındadır. Menisküs, tendinit ve ligamentit ağrıları, kaslarda ve tendonlarda şişmeler, bel, boyun sırt ağrıları, baş ağrıları, tenisçi dirseği gibi sorunlarda faydalı olduğu bilinmektedir.

Hangi sorun için kullanılacaksa ona göre proloterapi türü önerilebilmektedir. Proloterapi türleri arasında PRP, dekstroz çözeltisi, prolozone, kök hücre uygulamaları bulunmaktadır. Soruna göre bu çözeltiler kullanılır. Örneğin dekstroz yaralanma bölgesi ve civarına enjekte edilmektedir. Büyüme faktörleri bu sayede uyarılır ve tendonlarla bağların onarılması sağlanır. PRP’de ise hastanın kendisinden trombosit alınır. Bu trombosit farklı şekillerde işlenir ve hasta bölgeye enjekte edilir. Prolozone enjensiyonunda ozon çözeltileri uygulanır. Bu da artritli eklem ağrısı, sırt ağrısı, siyatik, yumuşak doku yaralanmalarında kullanılabilmektedir. Kök hücre de proloterapide kullanılır. Hastanın kemik iliğinden veya yağ dokusundan elde edilen kök hücreler kişinin kemik onarımı için kullanılır.